GRATIS verzending in NL vanaf € 15,- Binnen EU 1-3 werkdagen* levertijd Discreet verpakt
Meer nieuws

Tips tegen slaapproblemen

Geplaatst op: 24-06-2020 | Geschreven door: Elena Sirius

Gelukkig ben ik een vaste slaper. Zolang ik op tijd naar bed ga en vroeg op sta, zit ik in een ritme waarin ik rust vind. Heel af en toe lig ik een paar uur wakker, meestal omdat er een vervelende mug rondzwermt, of omdat ik me om de één of andere reden erge zorgen maak. Gedachtes die in rondjes door mijn hoofd rennen en rampscenario’s tekenen. Het is niet fijn om in het donker naar het plafond te staren, wetende dat je over zoveel uurtjes al moet opstaan en ondanks de vermoeidheid geen oog dicht doet! De volgende dag is het niet vreemd dat alles wat trager verloopt en je knikkebollend je taken uitvoert. Er zijn heel veel mensen die door allerlei omstandigheden niet in slaap kunnen vallen. Misschien ben jij daar één van. Ik hoop dat onderstaande tips je wat verlichting kunnen brengen, al zijn het maar kleine beetjes die helpen.

Slaap met je raam open

In een niet-verluchte slaapkamer stijgen de levels koolstofdioxide in rap tempo. Omdat je gemiddeld zo’n acht uur doorbrengt in deze ruimte, is het heel belangrijk dat ze goed verlucht wordt. Op die manier kan er ook wat frisse wind binnen waaien, waardoor je de volgende ochtend veel fitter opstaat en een verhoogd concentratievermogen hebt, dan wanneer je met het raam dicht zou slapen.

De Kracht Van Het Nu

De laatste keer dat ik niet in slaap kon vallen en me maar bleef omdraaien en de dekens steeds meer in de knoop raakten, ben ik uiteindelijk maar opgestaan. Dit heeft geen zin, dacht ik en liep naar beneden. In de woonkamer deed ik een klein lampje aan en nam een boek dat iemand me had aangeraden en waar ik recentelijk aan begonnen was: De Kracht Van Het Nu, geschreven door Eckhart Tolle. Een boek dat nu al decennia lang in de kijker heeft gestaan en veel lof heeft ontvangen. De boodschap die het boek uitdraagt ben ik nog aan het ontdekken, al schijnt hij in wezen heel simpel te zijn. Ik las over het verstand, hoe het zich steeds meer macht heeft toegeëigend en het ons kwelt en klein houdt. Eckhart Tolle schrijft hoe deze kwelling van onze gedachtes kostbare levensenergie wegneemt. Wanneer je je bewust bent van deze gedachtes, deze loops, deze verhaaltjes die je verstand je voortdurend verteld, die altijd gaan over het verleden of de toekomst, lukt het misschien om er even afstand van te doen. Ik probeerde het die nacht en merkte hoe ingewikkeld dit voor me was. Voor ik het wist zat ik weer in een gedachtestroom die me ongemerkt meenam.
In het boek las ik verder dat emoties een lichamelijke reactie zijn op de gedachtes die je hebt. Zo maakte ik me zorgen over een evenement dat mogelijk ooit in de toekomst zou plaats vinden en dat ik me heel levendig voor kon stellen. Door deze gedachtes en beelden kreeg ik het benauwd, verkrampte mijn spieren en ontstonden gevoelens van angst en verdriet. Het werd me dus even heel duidelijk hoe je van je leven een hel kunt maken, enkel en alleen door het dramatische toneelspel dat zich (voornamelijk) in je hoofd afspeelt, maar vervolgens ook werkelijk realiteit kan gaan worden, omdat je er naar gaat handelen. Als oefening is het dus belangrijk om in te zien dat jij niet je verstand bent, maar dat dit slechts een instrument is. Het bewustzijn is veel groter en dit is altijd aan het “Zijn”.
Ik kan je vertellen dat ik me een stuk rustiger voelde, nadat ik een aantal bladzijdes had gelezen en hier wat op had gemediteerd. Ik viel dan ook niet veel later in slaap.

Gooi je smartphone uit het raam en verwijder Facebook

Gigantisch radicale beslissingen voor iemand die in deze tijd leeft en toegang heeft tot de nieuwste technologische snufjes. Het gemak van een nieuw smartphone model is, op een manier, zeer aangenaam. Alles wat je nodig hebt… binnen handbereik! Het weer checken, een leuk fotootje maken, een berichtje sturen via Whatsapp, iedereen doet dit dus het is heel normaal. Toch merk ik hoe mijn telefoongebruik verdacht veel op een verslaving lijkt, evenals het neuzen in de levens van andere mensen. We krijgen met zijn allen al enorme hoeveelheden informatie te verwerken, elke dag weer. Om dit allemaal te kunnen verwerken, is rust nodig. Wanneer de geest zo overprikkelt is geraakt, lijkt het steeds moeilijker om de uitknop te vinden. Gevolg hiervan is dat je midden in de nacht nog ligt te piekeren over een verhaal, dat de smartphone je heeft gebracht. Het nemen van een ouderwets mobieltje geeft je de kans om een telefoon enkel en allen te gebruiken waar hij voor bedoelt is: om mensen te bellen en een bericht te sturen.

Drink voor het slapengaan een kop Valeriaan thee

Valeriaan officinalis is een kruid dat behoort tot de familie van de kamperfoelie. Het deel van de plant dat gebruikt wordt zijn de wortels. Valeriaan is een plant die al eeuwenlang bekend staat om haar rustgevende eigenschappen. Ze werkt zenuwstillend en wordt ingezet als kalmeringsmiddel. Valeriaan helpt bij het in slaap vallen, zeker bij mensen die nerveus overbelast zijn of geïrriteerd. In tegenstelling tot narcotische middelen voel je je de dag erna ontspannen en verfrist. De werking van Valeriaan zit in de vluchtige oliën, zogenoemde valepropriaten. De plant werd tot de komst van farmaceutische dikwijls voorgeschreven bij angsten en slaapproblemen. Tegenwoordig wordt Valeriaan weer voorgeschreven als alternatief voor benzodiazepines.
In de 16de eeuw stond Valeriaan ook bekend als plant waar parfum mee gemaakt kon worden. Ook katten zijn dol op de geur. De kans is vrij groot dat jij het niet zo’n aangename geur zult vinden. Ikzelf moet nog steeds een beetje wennen, maar de smaak is prima te doen, zeker gecombineerd met wat honing, of andere kruiden. Vroeger geloofde men dat de geur van gedroogde Valeriaanwortel boze geesten kon verdrijven.
Thee gemaakt van de plant wordt ook wel magische slaapdrank genoemd. Valeriaanthee werkt heel goed om rustig te worden in je hoofd. Het wordt afgeraden elke dag Valeriaan te consumeren, omdat haar effecten dan kunnen omslaan en een meer depressieve werking kunnen hebben. Zelf gebruik ik het wanneer ik mij ’s avonds heel onrustig voel en dan helpt het heel goed.

Valeriaanthee

  • Schep 1 eetlepel gedroogde Valeriaanwortel in een theebuidel of theezakje.
  • Breng water aan de kook en laat het een paar minuten afkoelen. Voeg geen kokend water toe aan de plant, dit beschadigt de werkzame bestanddelen.
  • Giet het water in een kopje waar je het buideltje of zakje in hebt gedaan.
  • Laat vervolgens trekken zo lang je wilt. 2-3 minuten voor een mildere smaak en effect, 5-10 minuten voor een krachtige smaak en sterk effect.

Er zijn nog andere kruiden die je kunt toevoegen aan Valeriaan, om een uitgebalanceerde smaak te krijgen en het effect ook ietwat te veranderen. Damiana en Blauwe Lotus werken als afrodisiac, dit wil zeggen dat ze een sensuele twist geven en voor een extra ontspanning zorgen. Zelf vind ik het fijn om Valeriaan te combineren met Glidkruid, wanneer ik mijn menstruatie heb. Net als Valeriaan heeft Glidkrid een verlichtende werking op de pijn en het ongemak dat wij vrouwen kunnen ervaren wanneer het deze periode van de maand is!

Neem ’s ochtends een koude douche

Een ijskoude douche is gezond voor je lichaam en je geest. Zeker wanneer je die nacht slecht hebt geslapen, is dit het beste ochtendritueel dat je kunt implementeren om wakker te worden. Uit eigen ervaring merk ik dat het een zeer effectieve manier is om een onrustige nacht met bijvoorbeeld enge dromen, van me af te laten spoelen. Zo kan ik de dag helemaal schoon beginnen.
Er zijn heel wat voordelen verbonden aan elke dag een koude douche te nemen:

  • Hoger niveau van waakzaamheid. Een koude douche maakt je lichaam alert, doet je dieper ademhalen waardoor er meer zuurstuf in je systeem komt. Zo kun je je doorheen de dag beter focussen en concentreren.
  • Verlaagt je stresslevels. Door je lichaam een kort moment bloot te stellen aan stress maak je jezelf sterker. Hoewel het zeer ongezond is om langdurig jezelf bloot te stellen aan stress, is het heel gezond om korte stressmomenten mee te maken. Je zenuwstelsel raakt door koud douchen gewend aan het omgaan met matige stressmomenten, waardoor je je gemakkelijker rustig kunt houden.
  • Zelfdiscipline. Koud douchen is een goede training in zelfdiscipline, omdat het wel wat wilskracht van je vraagt. Deze eigenschap heeft heel wat te bieden, bijvoorbeeld leren dat je je niet steeds hoeft te laten leiden door de stemmetjes in je hoofd.

Koud douchen is voor veel mensen geen prettig idee. De zomertijd is dan ook een goed moment om hiermee te beginnen, omdat het dan eerder als verfrissend ervaren kan worden. Je kunt met 30 seconden beginnen en uiteindelijk eventueel opbouwen. Voor mij zijn 30 seconden momenteel meer dan genoeg!

GRATIS verzending in NL vanaf € 15,- Binnen EU 1-3 werkdagen* levertijd Altijd een gratis cadeautje bij je bestelling
Ben je 18 jaar of ouder?

Houd rekening met de wetgeving van het land waar je je bestellingen naartoe wil laten sturen. Onze webshop is onderhevig aan de Nederlandse wet.

Door op Doorgaan te klikken, bevestig je dat je 18 jaar of ouder bent en dat je notie hebt genomen van en akkoord bent met onze waarschuwing betreffende de van toepassing zijnde wetgeving.

Doorgaan Verlaten


Je kunt in onze webshop gewoon bestellen. 
Wij behandelen je bestelling met de grootste zorg.

Onze
fysieke Sirius Smart Shops zijn ook OPEN
in Roermond NL Zwartbroekstraat 35 
en Maastricht NL Oude Tweebergenpoort 7A 

Hartelijk Dank voor je vertrouwen in ons!

Je gebruikt een oude browser. We kunnen daarom niet garanderen dat de website naar behoren functioneert. Update je browser of gebruik een andere voor een betere gebruikservaring.